Ommetje Peelrandbreuk Boekel

(10,5 km)

De tijdloze erfenis van de Peelrandbreuk.

Dit fenomeen van 400 miljoen jaar oud heeft door de eeuwen heen een grote invloed gehad op de geschiedenis van Brabant en laat nog steeds haar sporen na in het landschap.

Het ommetje verbindt het centrum van Boekel met het historische Huize Padua, langs karakteristieke locaties die zowel het verleden als het leven van de bewoners hebben gevormd.

Je ontdekt bezienswaardigheden zoals leemputten waar bakstenen werden gemaakt, eeuwenoude boerderijen langs de breuklijn, een oud bol akkercomplex en het Klein Rondeel met een opvallend lagere grondstand door zandwinning. Ook kom je de replica van de oude Grenspaal tegen, vroeger de grens tussen de Commanderij van Gemert en het Land van Ravenstein. Deze paal is nu bekend als de Logterwalpaal, genoemd naar 'De Logt' sinds 1810.

Deze wandelroute is ontwikkeld door Heemkundekring Boekel

5427 EL Boekel

Beschrijving

5427 SL Boekel
  • Je start met je rug naar Stichting D’n Eik in de Mezenlaan. Hier ga je linksaf, vervolgens ga je 20 meter verder rechtsaf. Volg het pad rondom de IJsbaan en over 300 meter arriveer je bij de Arendstraat.
  • Op de Ardennestraat ga je rechts, waar je aan de rechterzijde van de weg kan voortzetten. Over 250 meter ga je het Perekkerpad in. Deze volg je voor 280 meter, met de bocht mee. De volgende bocht ga je niet rechtsaf, maar rechtdoor totdat je uitkomt op een groot veld. Na circa 200 meter kom je aan bij de eerste highlight: ‘Woonwijk de Dooleggen’.
  • Hier ga je linksaf in het Hoogveld, waar je na 70 meter rechtsaf gaat in het Kleinveld. Deze weg volg je voor 120 meter tot de Randveld, waar je linksaf gaat. Deze weg volg je voor 170 meter, waarna je het pad aan je rechterzijde ingaat. Na 120 meter kom je bij de Donkstraat aan. Hier kan je oversteken tot het volgende paadje (Let op: dit is naast het Kerkenekkerpad). Na 260 meter bevind je je bij de 2e highlight: ‘Geopark De Donk.’
  • Ga linksaf naar de Breukzone, waar je 200 meter meegaat met de bocht. Daarna ga je naar het Burgtsepad aan de linkerzijde (ten opzichte van de Breukzone). Volg het pad voor 170 meter. Daarna ga je linksaf en volg je het pad verder voor 450 meter. Je bent aangekomen bij de Burgtstraat. Neem de eerste straat aan de rechterzijde. Na 130 meter kom je aan bij de 3e highlight: ‘De Burgtseloop’.
  • Je gaat hier rechtdoor totdat je bent aangekomen bij de Boterweg, waar je linksaf gaat. Na 300 meter ga je rechtsaf bij de Bernhardstraat. Aan het eind van de straat ga je linksaf bij de Kerkstraat. Na 140 meter bevind je je bij een kruispunt, hier volg je de weg voor 300 meter. Waarna de route overgaat op de Bergstraat, hier ga je rechtdoor voor 300 meter. Je bevindt je nu bij highlight nummer 4 ‘De Boschberg.’
  • Na 290 meter ga je rechtdoor in de overgang naar de Runstraat. Na 220 meter ga je linksaf door het Perekkerpad. Na 700 meter ga je rechtsaf het pad in. Na 60 meter bevind je je bij de 5e highlight: ‘Vroegere plek voor een stuw (Zandhoekseloop)’.
  • Vervolgens ga je rechtdoor op het pad. Na 450 meter ben je bij de 6e highlight: ‘Oude bolle akkercomplex.’
  • Blijf het pad volgen. Na 700 meter bereik je highlight 7: ‘Groot Rondeel’. Vanuit hier blijf je verder lopen en bereik je highlight nummer 8 : Berkhoek.
  • Vanuit Berkhoek volg je het pad verder. Bij de kruising tussen het pad en Bezuidenhout, steek je rechtdoor over, zodat je het bospad verder kan bewandelen. Vanaf de oversteek, volg je het pad zo’n 350 meter, waar je aan je linkerkant highlight 9 ‘Oude akkercomplex De Hoeve’ tegenkomt.
  • Je vervolgt de route vervolgens verder via het bospad. Blijf zo’n 100 meter rechtdoor lopen, waarna je links van je een pad in kan slaan. Hier vind je de volgende highlight nummer 10: ‘Landmeerse Loop’.
  • Vanuit de Landmeerse Loop blijf je het pad volgen en kom je twee highlights tegen: nummer 11 en 12: De ‘Logterwalpaal’ en ‘Geopark De Putakker’.