Ommetje Eerdse Bergen

(7,0 km)

Ommetje Eerdse Bergen voert je over kerkepaadjes, langs stuifduinen en akkers. Je wandelt rustig over zandpaden en wegen door afwisselende natuur en agrarisch landschap. Langs de route over oude paden, door bossen en langs heide werden een aantal natuur- en landschapselementen versterkt. Zo draagt dit ommetje ook bij aan de bescherming van het kwetsbare natuurgebied "de Eerdse Bergen". Je komt langs tal van interessante plekken en vanuit de route kun je uitstapjes maken naar de St. Antonius molen, een uitkijkpunt en een Mariakapelletje.
Onderweg heb je ook de mogelijkheid om lekker op een terras te zitten.

Dit ga je zien

Eindpunt: Sint Anthoniusplein 1

Beschrijving

Startpunt: Sint Anthoniusplein 1

Voor de volledige route vind je hieronder een routebeschrijving.  Voor meer informatie over uitstapjes bekijk dan de routefolder.

Het startpunt (S) is het Sint Antoniusplein midden in het dorp. Hier is een parkeerplaats en horecagelegenheid.
Van daar gaat u via de Bergweg, en vervolgens door het bos naar buurtschap Zandvliet (1). Hier kunt u een uitstapje maken om de herbouwde Sint Antonius Molen (2) en het Airborne-monument te bezoeken. U passeert dan een karakteristieke ‘bolle akker’ (3). Terug op de route loopt u via een oud kerkepaadje tussen camping Het Goeie Leven en de bosrand, langs de imkerij (4) naar de buurtschap De Vlagheide. Deze zand- en heidenamen brengen ons landschap van de afgelopen eeuwen in herinnering. De tocht voert verder langs een visvijver. Prachtig aangelegde natuur bestaande uit eendenkooi, poelen, visvijver en natuurlijk ingericht landschap. Als u tijd heeft en het poortje open is kunt u dit mooie natuurterrein bezoeken.
Voorbij de eendenkooi (5) slaat u linksaf en betreedt u het MOB-terrein (6). Dit voormalig militair opslagterrein is teruggegeven aan de natuur. Van dit terrein kan men een (klim-)uitstapje maken naar de Vlagheideberg. Een voor Brabant uniek hoog glooiend en groot open weidelandschap van 46 ha met bijzondere natuur. Zoals broedgebied voor de veldleeuwerik, koninginnepage en trekvogeltelpunten. Vanuit ruim dertig meter hoge uitkijkpunten heeft u uitzicht over heel Meierijstad en verre omgeving (7).
Terug op de route, na het MOB-terrein vindt u rechts een vliegtuig; het Spitfire-monument (7a). Een mooie combinatie van geschiedenis en spelen. Steek de weg over en volg het pad rechts langs de hei (8, zie beschrijving), door de bossen naar de stuifduinen (9, zie beschrijving) oftewel ‘De Eerdse Bergen’, met de eeuwenoude eikenstobben. Hier is het project hakhoutherstel. Als alternatief kunt u hier het moeilijker begaanbare paadje over de stuifduin volgen. Bij de Pastoorsberg gaat u rechtsaf en loopt u via een slingerend smal bospad over een oude stuifwal. Rechts is nieuwe natuur in ontwikkeling, heel voorzichtig groeit hier jonge heide. Verderop links is een doorkijk naar een nieuwe poel.
Uit het bos komt u op de voormalige Scheiweg (10). Tegenwoordig heet deze weg Stuifzand; deze weg vormde vroeger de grens van de twee gemeenten Veghel en Schijndel. De verkorte route gaat na ca. 100 meter linksaf de Kuilen op naar (14). Anders wandelt u in een lange rechte lijn langs een bosrand (11) met uitzicht over agrarische percelen naar de plek van de voormalige Koeveringse Molen (12). Vanaf dit zuidelijkste punt voert de route terug via een zandweg en vervolgens over bospaadjes door een stuifzandgebied naar de oostkant van de Eerdse Bergen. Hier heeft u zomers een ver uitzicht (13) over weilanden en akkers en in de verte de kerk van Eerde. Dan gaat het naar de buurtschap De Kuilen (14). Hier is nog een uitstapje mogelijk naar het Mariakapelletje (15) of u neemt de afslag naar links en gaat richting het dorp over wederom een oud kerkepad, Het Loo (16), een laan zandweg met een rij unieke knotwilgen.
Nog een laatste lusje gaat door de natuurtuin van de natuurwerkgroep (17). U kunt hier vrij rondkijken en zien hoe de werkgroep een groene thuisbasis heeft ingericht. Achter de Berghut gaat u door een mooi paadje langs besdragende struiken. Twee keer rechts en dan komt u weer uit bij het Sint Antoniusplein waar u begonnen bent. Wij wensen u veel wandelplezier!